tisdag 19 juni 2012

Bak och packning


Hej hej!
Lovade ju att jag skulle visa hur kakorna blev när de var klara.
Gissa om att barnen stod runt mig och trånade efter dessa
godbitar. Men sa att jag skulle ta med dom till jobbet imorgon...
Har faktiskt gjort några extra så att de kan få smaka imorgon 
de också, fast det vet de inte om, det blir en glad 
överraskning...hi hi hi


Först gjorde jag en smörkräm som jag fyllde kakorna med.



Sen gjorde jag en ljusrosa kristyr, som breddes på 
och toppades med runda strössel. 



Visst ser de smarriga ut?! Det är de också...jag lovar :)

Här är receptet 
(om det är någon som skulle vilja prova)

Deg till formarna...

200gr smör
7dl vetemjöl
1dl socker
1 ägg
1tsk vaniljsocker


Smörkräm...

200gr rumsvarmt smör (jag tar mindre smör)
1,5dl florsocker
2tsk vaniljsocker
3 äggulor (tog bara 2)


Kristyr...

4dl florsocker
1 äggvita
2krm ättiksprit (jag hoppade detta)


Börja med degen till formarna.
Ställ fram smöret så att det blir rumsvarmt.
Blanda ihop ingredienserna till en deg, ju mindre du knådar degen
desto mörare blir kakorna. Tryck ut degen lagom tjockt (ca 3 mm)
i formar. Gräddas i ca 10 min i 150 grader.
Låt formarna svalna och ta ur dom genom att knacka dem mot bordet
då släpper de lätt. Går utmärkt att frysa in. Jag brukar ta fram så
många som jag tror går åt (många), resten får stå i frysen, dock utan fyllning.

Rör smöret mjukt. Blanda det med florsocker, vaniljsocker och äggulor till
en jämn smet. Fyll formarna till kanten.

Blanda florsocker och äggvita till en jämn och blank gegga.
Jag färgade min med en liten gnutta röd
karamellfärg. Sen är det bara att bre på kristyren och dekorera
med runda strössel eller varför inte något annat fint.

Lycka till!


Nu är det dags att fixa brödet som jäst klart.
Och sen är det hög tid att packa, vill inte göra det imorgon...
då kommer vi aldrig iväg i tid! Skönt att ha det gjort nu ikväll,
så är det bara att dra iväg efter jobbet imorgon :)

Ha en fin kväll alla underbara!



Kram


 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar