lördag 30 juni 2012

Fullt ös


Hej alla lördags njutare.
Idag har det varit fullt upp sen i morse. Efter frukosten så var
det storstädning som gällde, hela familjen skulle hjälpa till. 
Alla var jätte duktiga och det är sååå skönt med ett nystädat hem!
Sen gick vi ut i det fina sommarvädret. Sambon klippte häcken och jag gick
efter och plockade upp alla grenar och blad. Sambon och en hjälpreda
åkte till tippen, skönt att bli av med skräpet på en gång!
Hallonlandet rensades också.

Till lunch åt vi detta smarriga...

Våfflor med grädde och jordgubbssylt :)


Jag plockade av lite rabarber, för vi har hur mycket som helst,
och åkte till affären för att köpa lite rörsocker.
Tänkte nämligen försöka mig på rabarberdricka...


Men när jag kom hem läste jag receptet lite noggrannare och 
såg att man skulle ha en termometer, vilket vi inte har, såå
typiskt. Så det får bli en paj istället...det funkar ju också!
Så får jag köpa en imorgon ist.

Hittade en så fin bok när jag var på affären, som fick följa
med hem...


Så himla fina och smarriga bilder i den.
Älskar fina receptböcker med härliga bilder!
Något gott därifrån får det bli nån dag, snart :)

Nu blir det isterband och stuvade makaroner till middag,
som sambon gjort, smaskens tycker vi och barnen.



Kram


2 kommentarer:

  1. Hej
    Här får du ta del av mitt rabarbersaft/dricka recept. Smakar gudomligt!

    Skär 3 kg rabarber och 3st citroner i bitar. häll vatten över så det täcker all frukt. (visst e väl rabarben en frukt?) lättast är att ha i en hink med lock.
    låt stå svalt i tre dagar.
    Sila blandningen och rör i ca 6hg socker/avrunnen liter saft. Rör också ner 40 gram citronsyra för konserveringens skull. Var noga med att allt socker löses upp.
    Fyll på torra och rena flaskor.
    Mitt tips är att frysa i 1/2 liters petflaskor. Eftersom denna saft inte har så lång hållbarhet. Då har man härlig rabarbersaft i frysen och det e bara att ta upp och njuta hela vintern.

    SvaraRadera
  2. Åh tack vad gullig du är som delar med dig av ditt recept :)

    Kram Malin

    SvaraRadera